جراحی بینی وی | شنبه – چهارشنبه : از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب

عمل ترمیمی بینی

عمل بینی ترمیمی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
Rate this post

عمل ترمیمی بینی: در برخی از موارد، پس از عمل بینی، درصورتی‌که برای فرد مشکلی پیش بیاید یا عمل رضایت‌بخش نباشد، فرد احتیاج به عمل ترمیمی بینی پیدا می‌کند. این عمل با هدف بهبود در شکل ظاهری بینی یا عملکرد آن و رسیدن به نتیجه دلخواه انجام می‌شود. این روزها با توجه ‌به آمار بالای جراحی زیبایی بینی، آمار عمل ترمیمی بینی نیز رو به افزایش است و گاها شاهد عمل چند باره‌ی زیبایی بینی نیز هستیم. این مقاله اطلاعاتی در زمینه عمل ترمیمی بینی یا همان رینو پلاستی ثانویه در اختیار شما قرار می‌دهد.

عمل بینی ترمیمی

 

تعریفی از عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیم بینی یا رینو پلاستی ثانویه به جراحی اصلاحی بینی گفته می‌شود که باهدف درمان یا زیبایی صورت می‌گیرد. این عمل با نام عمل ثانویه بینی یا روتوش بینی نیز شناخته شده است. همه افرادی که تصمیم به انجام عمل زیبایی بینی می‌گیرند، بدون شک خواهان نتیجه‌ای دلخواه و مطلوب پس از عمل هستند. همان‌طور که گفته شد، درصورتی‌که عمل زیبایی بینی با رضایت فرد همراه نباشد و باعث بروز ایرادات و مشکلاتی در ظاهر فرد شود، عمل ترمیمی بینی که به آن رینو پلاستی ثانویه نیز می‌گویند اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که با صلاحدید جراح متخصص، مورد نارضایتی بیمار یک نارضایتی به جا و عقلانی باشد، عمل ترمیمی بینی انجام می‌شود.

درواقع موارد بسیاری بر نتیجه عمل زیبایی بینی تأثیر منفی می‌گذارند. گاهی مراقبت‌های ضعیف پس از عمل جراحی یا استفاده از روش‌های جراحی نادرست، می‌تواند نتیجه‌ای غیر از آنچه که بیمار و پزشک انتظار دارند را بیافریند. گاهی نیز ارزیابی‌های ضعیف قبل ‌از عمل جراحی، انتظارات افراطی و غیرمنطقی بیمار از نتیجه عمل جراحی یا رفتارهای وسواس‌گونة بیمار باعث بروز نتیجه‌ای نامطلوب و انجام عمل ترمیمی بینی خواهد شد. با این‌ وجود این عمل می‌تواند به‌شرط بهره‌بردن از روش‌های مدرن توسط پزشک جراح متبحر، با رعایت اصول صحیح، با موفقیت و نتیجه‌ای مطلوب انجام شود.

نیاز است تا باتوجه‌به وضعیت جراحی اولیه، پزشک جراح ترمیمی بینی انتخاب شود. میزان تغییرات موردنیاز در جراحی بینی، تعیین‌کننده نوع جراح ترمیمی بینی بیمار است. یا توجه به اهمیت وضعیت جراحی قبلی بیمار، نیاز است تا تمام مدارک، عکس‌های قبل از عمل و … به پزشک جراح عمل ترمیمی بینی ارائه شوند. در صورت به خطر افتادن سلامتی باید از این عمل خودداری کرد.

مشکلات و ایراداتی که منجر به عمل ترمیمی بینی می‌شوند

همان‌طور که گفته شد، زمانی که فرد از نتیجه عمل ناراضی باشد، عمل ترمیمی بینی به صلاح دید پزشک انجام می‌گیرد. نارضایتی حاصل از نتیجه عمل، می‌تواند به دلایل و مشکلات متفاوتی بروز کند. در نهایت نتیجه عمل باید به‌گونه‌ای باشد که بینی در تناسب کامل با اجزای دیگر صورت بوده و عملکرد بینی یا روال عادی زندگی بیمار را مختل نکند. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • مشکلات تنفسی پس از عمل:

گاهی برخی از افراد، پس از عمل دچار مشکلات تنفسی و بویایی می‌شوند. این افراد ممکن است تنفس صدادار را تجربه کرده یا این‌که حس بویایی خود را از دست بدهند. در صورت عدم مهارت پزشک جراح، امکان آسیب به عصب بویایی فرد در هنگام عمل وجود دارد. این‌گونه آسیب‌ها گاهی غیرقابل‌جبران خواهند بود. پس نیاز است تا پزشک جراح باتوجه‌به ساختمان بینی و حس بویایی فرد عمل جراحی را بادقت انجام دهد.

  • ایجاد قوز روی بینی پس از عمل:

وجود قوز روی بینی به طور معمول در بینی‌های استخوانی مشاهده می‌شود. در صورت عدم مهارت پزشک جراح در عمل استخوان تیغه بینی، امکان باقی‌ماندن قوز بینی وجود دارد.

  • بدشکل شدن بینی پس از عمل:

گاهی اوقات در برخی از عمل‌های زیبایی بینی، شاهد فرمی ناخوشایند و شکل ظاهری نامناسب بینی هستیم. این مورد براثر عدم آشنایی پزشک جراح با انواع روش‌های به‌روز جراحی اتفاق می‌افتد و بینی با ازدست‌دادن فرم ابتدایی پس از عمل، شکل ناخوشایندی به خود می‌گیرد و درنهایت نیاز به عمل ترمیمی بینی احساس می‌شود.

  • ایجاد گوشت اضافه روی بینی پس از عمل:

گاهی نیز بر اثر عدم تسلط و مهارت کافی جراح، بینی پس از عمل جراحی گوشت اضافه می‌آورد که به آن فیبروز نیز می‌گویند. به عبارتی دیگر بدن باهدف‌ترمیم و بهبود جای زخم، مقدار زیادی بافت فیبروز تولید می‌کند. اگر تولید بافت فیبروز بیشتر از اندازه طبیعی باشد، تبدیل به گوشت اضافه می‌شود.

  • بزرگ ماندن بینی پس از عمل:

گاهی پس از عمل جراحی، بینی فرد همچنان بزرگ باقی می‌ماند. این مورد باعث می‌شود فرد گمان کند عمل جراحی تغییری در بینی او به وجود نیاورده است. در این مورد نیز عمل ترمیمی بینی به متناسب‌تر کردن اندازه بینی کمک می‌کند.

  • کوچک شدن بیش‌ازحد بینی پس از عمل:

این مورد نیز در اثر عدم مهارت و تجربه پزشک جراح به وجود می‌آید. درواقع در این مورد، جراح با افراط و زیاده‌روی در تغییر دادن فرم و شکل بینی باعث بیش‌ازحد کوچک شدن اندازه بینی می‌شود. درنتیجه اندازه و شکل بینی با دیگر اعضای چهره در تناسب نخواهد بود که در این مورد نیز نیاز به عمل ترمیمی بینی خواهد بود.

  • عدم تقارن بین سوراخ‌های بینی:

گاهی در برخی از نمونه‌های عمل زیبایی بینی، عدم تقارن بین سوراخ‌های بینی به‌قدری زیاد و واضح است که فرد تصمیم به عمل رینو پلاستی ثانویه می‌گیرد. یک پزشک جراح ماهر و متبحر می‌تواند تاحدامکان تقارن بین سوراخ‌های بینی را هنگام عمل حفظ کند.

  • زیاده‌روی در تغییر دادن شکل بینی:

گاهی افراط در فرم دادن بینی باعث می‌شود تا بینی حالت غیرطبیعی به خود بگیرد. پیش‌ازاین، مدل‌های بینی سربالا و عروسکی رایج بود که هنگام عمل، زاویه مناسب نوک بینی با لب‌ها موردتوجه قرار نمی‌گرفت و همین عامل باعث عدم تناسب بینی با لب می‌شد. زیاده‌روی در تغییر فرم بینی، در اثر خواسته‌های غیرمنطقی بیمار یا عدم آشنایی پزشک جراح به علم پزشکی روز اتفاق می‌افتد که در این شرایط نوک بینی حالت خوکی و غیرطبیعی به خود می‌گیرد.

  • افتادگی نوک بینی پس از عمل:

به طور معمول در اکثر بینی‌های گوشتی با پوست ضخیم، شاهد افتادگی نوک بینی خواهیم بود. چراکه فشار به نوک بینی باعث افتادگی آن می‌شود. این مورد نیز در اثر عدم تبحر و مهارت پزشک جراح در تقویت درست غضروف‌های بینی اتفاق می‌افتد که درنتیجه فرد تصمیم به عمل رینو پلاستی ثانویه می‌گیرد.

  • عدم تناسب بین بینی و اجزای صورت:

به‌طورکلی در هنگام عمل زیبایی بینی نیاز است تا به نوع بینی و اجزای صورت توجه شود. به طور مثال درخواست بینی با فرم عروسکی گزینه مناسبی برای بینی‌های گوشتی با اجزای صورت درشت نخواهد بود. در صورت عدم توجه پزشک به علم زیبایی‌شناسی و عمل به خواستة بیمار، پس از مدتی بیمار متوجه خواهد شد که مدل بینی او در تناسب و هماهنگی با اجزای دیگر صورت نیست، درنتیجه اقدام به عمل رینو پلاستی ثانویه می‌نماید.

انواع روش‌های عمل ترمیمی بینی

به‌طورکلی عمل ترمیمی بینی یا همان رینو پلاستی ثانویه می‌تواند به ۲ صورت بسته یا باز صورت گیرد. در انواع جراحی‌های بینی که نیاز به تغییرات زیاد و کلی باشد، از جراحی باز و در مواردی که تغییرات و رفع ایراد به‌صورت جزئی و کوچک باشد از جراحی بسته استفاده می‌شود. تشخیص انجام جراحی بسته یا باز برای بیمار به عهده جراح متخصص خواهد بود. در انواع جراحی‌های بسته، پزشک تنها با بخیه‌های داخلی در بینی به ساختار آن دسترسی پیدا می‌کند، اما در انواع جراحی‌های باز، با ایجاد برش‌هایی در پل بینی پوست بینی بالا کشیده شده و ظاهری صاف در ساختار بینی به وجود می‌آید. هرکدام از این روش‌ها معایب و مزایای مربوط به خود را دارند.

کلینیک دکتر آرزو خوانساری نیا، مجموعه‌ای کامل متشکل از، پرسنل و متخصصین مجرب درکلیه حوزه‌های بینی، گوش، حلق و جراحی زيبايی‌بينی می باشد. متخصصین ما با مجهزترین و بروزترین تجهیزات و تکنولوژی دنیا و زیر نظر وزارت بهداشت ایران و اتحادیه اروپا، پاسخگوی شما عزیزان است. برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره و نوبت جراحی بینی با کلینیک دکتر آرزو خوانساری نیا تماس بگیرید.

 

  • عمل ترمیمی بینی چیست؟
  • مشکلات تنفسی پس از عمل بینی چگونه رخ میدهد؟
  • انواع روش‌های عمل ترمیمی بینی کدامند؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button